Villkor & Info

FÖRSÄLJNINGS- OCH LEVERANSVILLKOR

För att kunna genomföra ett köp hos oss måste du godkänna våra köpvillkor, samt den behandling av de personuppgifter du lämnat i samband med köpet.

Personuppgifterna hanteras i enlighet med vår personuppgiftspolicy. Denna hittar du här länk till personuppgiftspolicy.

Beställning och beställningsbekräftelse

Beställningar görs normalt via kassarutinen i webshoppen.

I samband med beställningstillfället får du en beställningsbekräftelse per e-post. Kontrollera adressuppgifter och beställda varor så att dessa uppgifter är korrekta. Meddela eventuella felaktigheter omgående via e-post till: markus@ministuff.se

Leveranstid

Beställningar där alla varor finns i lager skickas normalt från oss inom en vardag från beställningstillfället. Beställningar som innehåller varor som inte finns i lager vid beställningstillfället skickas då samtliga varor på beställningen finns tillgängliga. Uppskattad leveranstid anges i varukorgen och i det leveransbesked du får inom en vardag från beställningstillfället.

Lagerstatus/varutillgänglighet

I webshoppen finns lagerstatus angiven för varje vara. Den anger varans tillgänglighet. Följande lagerstatus kan förekomma: 

I lager: Varan finns för omgående leverans och kan skickas från oss samma eller nästkommande arbetsdag. Se även avsnittet om "Delleveranser" nedan.

Tillfälligt slut: Varan är tillfälligt slut i lager och beräknas kunna skickas från oss inom angivet antal dagar från det tillfälle du gör en beställning. Det är inte säkert att vi beställer in varan om vi inte får någon beställning på den. Det är alltså viktigt att du gör en beställning om du vill ha en sådan vara. Vänta inte på att den kommer in i lager av sig själv.

Preliminärt åter i lager: Om ett datum finns angivet här så är varan redan på väg till oss och beräknas ankomma på angiven tid.

Leveranssätt

Beställda varor levereras med DHL. Du får besked om ankommen leverans direkt från DHL via sms eller e-post. Lämna därför alltid dessa uppgifter vid beställningstillfället (i webbshoppens kassarutin). Paket levereras till ditt närmaste paketombud.

 

Fraktkostnad

Beställningar över 1000 kr skickas fraktfritt inom Sverige med DHL, annars 89 kr per leverans. 

Ej uthämtad försändelse

För ej utlösta försändelser drabbas vi av kostnader från speditören för frakt- och returfrakt och dessutom en straffavgift för ej uthämtad försändelse. För att täcka dessa kostnader debiteras kund som underlåter att hämta ut sin leverans en avgift på 150 kr för ej utlöst försändelse.

Pris

Alla priser är angivna i SEK och inkluderar svensk moms.

Betalning - privatpersoner

MiniStuff anlitar Klarna AB för att hantera betalningar för beställningar gjorda via vår webshop.

Klarna AB hanterar olika betalningarsaltarnativ, t ex kortbetalning, Klarna Faktura och Klarna Konto.

Fullständiga villkor för dessa hittar du på http://www.klarna,com

Betalning - företagskunder

Betalning sker via faktura med förskottsbetalning. Efter upparbetad relation och kreditprövning kan faktura med kredittid förekomma.

 

Ångerrätt

Enligt Distanshandelslagen (2000:274) kan du ångra ett köp inom 14 dagar från den dag du tar emot varan. Varor som returneras ska vara i "väsentligen oförändrat skick". Du har rätt att öppna varans förpackning och titta på dess innehåll men t ex inte att skära loss delar från gjutstammarna på en plastmodell. Under förutsättning att den returnerade varan uppfyller kraven på att vara i "väsentligt oförändrat skick", krediteras hela varuvärdet när varan anländer till oss. Returfrakt vid ångrat köp och eventuell fraktkostnad för ursprungsleveransen betalas av kunden. 

Reklamationer

Reklamationer av skadade eller felaktiga varor ska göras snarast möjligt, dock senast sju dagar efter mottagandet. Reklamationer görs visa e-post eller via brev till: MiniStuff Alfa Hobby AB, c/o Hobbyisterna, Instrumentvägen 2, 126 53 Hägersten. 

Uppge vilken vara det rör sig om, när den köptes och vad som är felet. Vi kontaktar dig då omgående angående hantering av retur/byte av varan. OBS! Skicka inga varor till oss innan vi kontaktat dig. Detta beror bl a på att det är MiniStuff som ska stå för returfrakten vid reklamationer. 

Vid felaktiga reklamationer av felfria varor debiteras returporto. 

Vid eventuell tvist har vi som policy att följa Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer.

Garantier

MiniStuff har inget eget garantisystem, utan följer tillämpliga lagar avseende konsument- och distanshandel. 



Vi reserverar oss mot tryckfel och skrivfel på webbshop, samt för slutförsäljning av varor.